Et japansk mysterium!


Chinonflex

Cosina Hi Lit

Revue TTL Superflex

Revueflex T
 
Ricoh Singlex TLC
Jo de er næsten ens og der er sikkert flere kameraer fra andre forhandlere. De har Copal Square lodret metallamelspaltelukker, objektivtilslutningen er M42x1 Pentax/Praktica. Objektiverne er forskellige. Husene er ikke helt ens Cosina Hi Lite og Revue T ligner hinanden, de andre tre er mere briketform. Men fælles er placeringen af tidsindstillingen på højre forside samt blitztilslutning på den venstre smalle side foroven.

Kameraerne har TTL måling med CdS celle drevet af 1,33 Hg celle svarende i størrelsen til 625 1.5 batteriet i dag. Målemetoden er arbejdsblende dvs nedblending til nålen i søgeren sidder i hak.

Alle er fra årene efter 1962. Dvs på et tidspunkt hvor 35 mm SLR var ved at fortrænge Rollei kopierne (TLR) som vigtigste produkt. Der har sikkert været fabrikker, som har søgt en let vej til et "moderne" SLR kamera.

Men hvem lavede dette hus?

Diskussionen har stået på i mange år men løsningen er ikke kommet. Ja nogle har trukket Mamiya med bla. Nikon Nikkorex F men her er afstanden noget større, så der er ikke umidelbart sammenfald. Måske skal vi forstå japansk samarbejde, høflighed og konkurrencementalitet bedre for at finde svaret. Situationen for søgekameraer med automatik viser et tilsvarende sammenfald og en ensartethed. Specielt fra omkring 1967, da Konica kommer med den lille C35 - en tydelig "Rollei 35" blot mere venlig overfor den fotograferende. Se punktet ovenfor om C35 familien.

Mit gæt er at underleverandøren skal findes hos Cosina eller Chinon.

Harald Schwarzer Köln har i Photodeal nr. 2 og 3 2019 skaffet nogen afklaring. Chinon og Cosina var konkurrenter men lå i samme område i Japan og mange konstruktører var snart det ene snart det andet sted. Derfor er der så stor lighed både på SLR området og søgekameraer (C35).
Et par kendetegn som kan tjene til identifikation - tag dem ikke som absolutte:

Jeg modtager gerne mails om forslag eller svar.