Grundprincippet for et en øjet spejlrefleks (SLR), er at komponere ud fra et billede, dannet på en matskive. Dette princip støder man på ved et camera obscura nævnt beskrevet af Johann Zahn omkring 1686. Camera Obscura kunne bla. bruges som en tegnehjælp. | |
![]() |
Da først den fotografiske metode var opfundet, var det oplagt at kombinere dette med spejcameraobscure, idet pladen placeredes på bagvæggen. Ved eksponering skal spejlet være oppe vandret. Heraf ses allerede at samspillet mellem spejl og lukker er ret kompliceret. Ud over dette er det et krav om præcis forarbejdning, idet billeddannelsen på matglasplade skal stemme præcis med billeddannelsen på den fotografiske plade hvad angår skarphed |
Her ud over er der en tilvendingssag. Billedet på matglaspladen ser ud korrekt, hvad angår op og ned, men r siderne er byttet om. | |
Det første kamera blev konstrueret i USA i 1861 af Thomas Sutton, men kun i form af enkelte solistkameraer. Et egentlig mærkekamera kom med Monnocular Duplex USA 1884 Calvin Rae Smith I Tyskland kom det første hos Richard Hüttig i Dresden - Zeus - i 1896. Produktionen forsatte med forbedrede modeller. Filmmaterialet var glasplade i de kendte størrelser 9x12 eller 13x18. hvilket gav kameraer af denne type et problem med højdeformat,idet man så skulle se ind fra siden. Dette løste Hüttig sammen med teknisk begavet fotograf Raupp i Dresden ved at kunne dreje formatet (plade, matglasplade m.m.), medens selve lysskaten forblev lodret . "Hüttigs Spiegel-Reflex Künstler Kamera System Raupp". I mange år var reflexkameraet et storformat kamera (som næsten alle kamera), men med fremkomsten af rullefilm især typen 120 blev det mere populært at anvende til kvadratisk format typisk 6x6. I mange år konkurrerede SLR kameraet med det to øjede spejl reflekskamera (TLR) - Rolleiflex typer -. Søgeren var ikke påvirket af blænde, til gengæld var der en parallaksefejl som skulle kompenseres ved korte afstande. I dag er TLR historie, medens SLR mellemformat holder fast (Hasselblad og deres brødrer) Fordelen ved SLR overfor et alm. målsøgningskamera er, at søgeren altid passede ved forskellige objektiver, og søgerbilledet var større end datidens Newton søgere. |
![]() ![]() |
![]() |
Hvad skulle teknisk løses ved SLR kamera?
|
Under punktet Først kan hele udvikling følges på området for småbilled SLR ( 24x36 mm eller 24x24 mm). Overgangen til digital har for SLR ikke betydet stort, principperne er indtil videre de samme, men måske går udvikling i retning af at fjerne den ret store og mekaniske spejlkonstruktion og erstatte den med digitalt søgerbilled svarende til SLR søgeren. | |
For 35 mm film SLR var GOMZ Sport nok det første kamera som prototype, medens Ihagee Kine Exakta blev det første kamera i serieproduktion. Medens Sport kun blev lavet indtil krigen blev Exakta med model variationer og lillebroderen EXA lavet til op i 1980'erne, dog fra omkring 1972 ikke hos Ihagee (nedlagt af DDR) men som EXA hos Pentacon på Certo fabrikken | ![]() ![]() |